BEFOGADÓ TANULÁSI KÖRNYEZET KIALAKÍTÁSA Kulturális örökségünk megismerése révén - eszköztár felnőtt oktatóknak
A "REBELAH - Vallás, hitrendszerek és laicitás a kulturális örökségben: a társadalmi befogadás elősegítése a felnőttképzésben" nevű projekt egy kétéves Erasmus+ stratégiai partnerség, amely négy ország (Spanyolország, Franciaország, Hollandia és Magyarország) hat szervezetének részvételével valósul meg.
KONTEXTUS
Az Európa-szerte terjedő kirekesztő narratívák a tanulási környezetben is megjelennek és negatív hatással vannak a vallási és etnikai kisebbségi tanulókra. Egy 15 felnőttből álló csoportban Spanyolországban 3 résztvevő kényelmetlenül érezné magát egy muszlim vagy roma csoporttársa mellett. Magyarországon pedig a csoport több mint fele kényelmetlenül érezné magát egy muszlim vagy roma társa mellett (Special Eurobarometer 493, 2018). Ilyen kontextusban a kulturális örökség megismerése, megértése nélkülözhetetlen eszköz mind az oktatók, mind a tanulók számára, annak érdekében, hogy egy befogadó és biztonságos tanulási környezetet tudjanak kialakítani.
CÉLOK
- A társadalmai befogadás ösztönzése, a sokszínűség ben rejlő értékek megértése és elfogadása
- Az európai kulturális örökség társadalmi és oktatási értékeinek népszerűsítése, és az ebben rejlő, az oktatást segítő lehetőségek feltárása
- A felnőttképzésben oktatók kompetenciáinak fejlesztése annak érdekében, hogy csoportjaikban segíteni tudják a befogadó környezet megteremtését (különösen akkor, ha multikulturális csoportokkal dolgoznak).
CÉLCSOPORTOK
Felnőttképzésben oktatók/trénerek, felnőtt tanulók, közösségi vezetők, helyi kisebbségek vezetői és résztvevői, örökségvédelmi szervezetek és felnőttképzési szervezetek.
MÓDSZERTAN
A partnerek saját szaktudásukkal és módszereikkel járulnak hozzá a befogadó tanulási környezet megteremtéséhez. Többek között a következő módszerek technikáira építünk: kritikus incidens módszer, fórumszínház, folyamatorientált pszichológia, történetmesélés (storytelling). Ezek a módszerek hasznosak az olyan oktatói/tréneri és tanulói készségek fejlesztéséhez, amelyekkel a konfliktusokat, a diszkriminatív viselkedést és a kulturális sokkot hatékonyan lehet kezelni.
EREDMÉNYEK
1) Befogadó tanulási környezet kialakítása a kulturális örökségen keresztül - Eszköztár felnőttképzésben oktatók számára. Az eszköztár tartalmaz egy kulturális örökség elemeket bemutató interaktív térképet, információs oldalakat és konkrét, az oktatásban felhasználható gyakorlatokat. (Letöltés a könyv képére kattintva, alább)
2) A befogadás, vallás és hitrendszerek a szekuláris (világi) felnőttoktatásban - Kézikönyv trénerek képzéséhez. A kézikönyv egy elméleti bevezetővel indul, mely azt mutatja be, hogy miért hasznos a kulturális örökséggel való foglalkozás az oktatásban, hogyan segíthet a befogadó tanulási környezet megteremtésében. Az elméleti bevezetőt olyan gyakorlatok leírása követi, melyek segítik a trénereket interkulturális kompetenciájuk fejlesztésében. A gyakorlatok egy „tanulási/önfelfedező út”-on vezetik végig a trénereket, akik ezen utat végigjárva alaposabban megismerhetik saját kulturális örökségüket, gyökereiket, identitásuk fontos elemeit, és rálátást kapnak arra, hogy ezek hogyan befolyásolják tanítási gyakorlatukat, és arra, hogy hogyan tehetik tanítási gyakorlatukat befogadóbbá. (Letöltés a könyv képére kattintva, alább)
Nemzetközi projekt oldal: rebelah.eu
KONTEXTUS
Az Európa-szerte terjedő kirekesztő narratívák a tanulási környezetben is megjelennek és negatív hatással vannak a vallási és etnikai kisebbségi tanulókra. Egy 15 felnőttből álló csoportban Spanyolországban 3 résztvevő kényelmetlenül érezné magát egy muszlim vagy roma csoporttársa mellett. Magyarországon pedig a csoport több mint fele kényelmetlenül érezné magát egy muszlim vagy roma társa mellett (Special Eurobarometer 493, 2018). Ilyen kontextusban a kulturális örökség megismerése, megértése nélkülözhetetlen eszköz mind az oktatók, mind a tanulók számára, annak érdekében, hogy egy befogadó és biztonságos tanulási környezetet tudjanak kialakítani.
CÉLOK
- A társadalmai befogadás ösztönzése, a sokszínűség ben rejlő értékek megértése és elfogadása
- Az európai kulturális örökség társadalmi és oktatási értékeinek népszerűsítése, és az ebben rejlő, az oktatást segítő lehetőségek feltárása
- A felnőttképzésben oktatók kompetenciáinak fejlesztése annak érdekében, hogy csoportjaikban segíteni tudják a befogadó környezet megteremtését (különösen akkor, ha multikulturális csoportokkal dolgoznak).
CÉLCSOPORTOK
Felnőttképzésben oktatók/trénerek, felnőtt tanulók, közösségi vezetők, helyi kisebbségek vezetői és résztvevői, örökségvédelmi szervezetek és felnőttképzési szervezetek.
MÓDSZERTAN
A partnerek saját szaktudásukkal és módszereikkel járulnak hozzá a befogadó tanulási környezet megteremtéséhez. Többek között a következő módszerek technikáira építünk: kritikus incidens módszer, fórumszínház, folyamatorientált pszichológia, történetmesélés (storytelling). Ezek a módszerek hasznosak az olyan oktatói/tréneri és tanulói készségek fejlesztéséhez, amelyekkel a konfliktusokat, a diszkriminatív viselkedést és a kulturális sokkot hatékonyan lehet kezelni.
EREDMÉNYEK
1) Befogadó tanulási környezet kialakítása a kulturális örökségen keresztül - Eszköztár felnőttképzésben oktatók számára. Az eszköztár tartalmaz egy kulturális örökség elemeket bemutató interaktív térképet, információs oldalakat és konkrét, az oktatásban felhasználható gyakorlatokat. (Letöltés a könyv képére kattintva, alább)
2) A befogadás, vallás és hitrendszerek a szekuláris (világi) felnőttoktatásban - Kézikönyv trénerek képzéséhez. A kézikönyv egy elméleti bevezetővel indul, mely azt mutatja be, hogy miért hasznos a kulturális örökséggel való foglalkozás az oktatásban, hogyan segíthet a befogadó tanulási környezet megteremtésében. Az elméleti bevezetőt olyan gyakorlatok leírása követi, melyek segítik a trénereket interkulturális kompetenciájuk fejlesztésében. A gyakorlatok egy „tanulási/önfelfedező út”-on vezetik végig a trénereket, akik ezen utat végigjárva alaposabban megismerhetik saját kulturális örökségüket, gyökereiket, identitásuk fontos elemeit, és rálátást kapnak arra, hogy ezek hogyan befolyásolják tanítási gyakorlatukat, és arra, hogy hogyan tehetik tanítási gyakorlatukat befogadóbbá. (Letöltés a könyv képére kattintva, alább)
Nemzetközi projekt oldal: rebelah.eu
Résztvevő szervezetek:
- La Xixa (Spain – coordinator), www.laxixateatre.org
- Fundación Ibn Battuta (Spain), https://www.fundacioibnbattuta.org/?lang=es
- Elan Interculurel (France), www.elaninterculturel.com
- Képes Alapítvány (Hungary), www.kepesalapitvany.hu
- Stortelling Centre (The Netherlands), https://storytelling-centre.nl/nl/
- Centre for Religion and Heritage, University of Groningen (The Netherlands) ,https://www.rug.nl/research/centre-for-religious-studies/centre-religion-heritage/
A program az Európai Unió Erasmus plus pályázatának támogatásával valósult meg, 2020. szeptember és 2022. október között.
- La Xixa (Spain – coordinator), www.laxixateatre.org
- Fundación Ibn Battuta (Spain), https://www.fundacioibnbattuta.org/?lang=es
- Elan Interculurel (France), www.elaninterculturel.com
- Képes Alapítvány (Hungary), www.kepesalapitvany.hu
- Stortelling Centre (The Netherlands), https://storytelling-centre.nl/nl/
- Centre for Religion and Heritage, University of Groningen (The Netherlands) ,https://www.rug.nl/research/centre-for-religious-studies/centre-religion-heritage/
A program az Európai Unió Erasmus plus pályázatának támogatásával valósult meg, 2020. szeptember és 2022. október között.